Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka (WWR) polega na pobudzaniu psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do czasu podjęcia przez nie nauki w szkole.
Zakres tego oddziaływania może być bardzo różny, w zależności od zdiagnozowanych przez specjalistów niepełnosprawności i deficytów rozwojowych. Wsparcie rozwoju dziecka może obejmować:

- usprawnianie ruchowe,

- rozwój mowy i innych sposobów komunikowania się,

- usprawnianie zmysłu wzroku i słuchu,

- stymulację wielozmysłową,

- trening umiejętności samoobsługi i funkcjonowania społecznego, w tym w grupie społecznej.

Wczesnym wspomaganiem rozwoju może być objęte każde dziecko od chwili wykrycia niepełnosprawności do czasu podjęcia przez nie nauki
w szkole podstawowej. Wsparciem obejmuje się także rodzinę dziecka.

Podstawą udzielania pomocy jest opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydana przez zespół orzekających działający
w publicznej poradni psychologiczno - pedagogicznej. Zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju mogą być organizowane w publicznych
i niepublicznych: przedszkolach i szkołach podstawowych,
w tym specjalnych, innych formach wychowania przedszkolnego, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych,
ośrodkach rewalidacyjno - wychowawczych oraz poradniach psychologiczno - pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych,
w których powołano zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

W skład zespołu wczesnego wspomagania rozwoju wchodzą: pedagog, psycholog, rehabilitant, logopeda oraz w zależności od potrzeb inni specjaliści.

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 roku w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci
(Dz. U. 2017 poz. 1635) zajęcia organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin miesięcznie.
Prowadzone są one w formie indywidualnej z dzieckiem i jego rodziną.
W celu rozwijania kompetencji społecznych i komunikacyjnych przygotowujących dziecko do funkcjonowania w życiu społecznym zajęcia
w ramach wczesnego wspomagania mogą być również prowadzone w grupie (liczba dzieci w grupie nie może przekraczać 3 osób).Ponadto, zajęcia w ramach wczesnego wspomagania, w szczególności z dziećmi, które nie ukończyły 3 roku życia, mogą być prowadzone także
w domu rodzinnym.