Trening umiejętności społecznych

Trening umiejętności społecznych w skrócie TUS.

      To zajęcia, których celem jest rozwijanie umiejętności/kompetencji społecznych.
Trening Umiejętności Społecznych to jedna z najskuteczniejszych terapii wspierająca rozwój emocjonalno – społeczny,
łagodząca lub zapobiegająca problemom emocjonalnym. Wspomaga radzenie sobie z trudnościami w zachowaniu dzieci i młodzieży.

Czym więc są umiejętności społeczne rozwijane w ramach TUS?

      Każdy człowiek duży i mały funkcjonuje w społeczeństwie, czyli w rodzinie, wśród znajomych, w szkole czy w pracy.
Aby dobrze radzić sobie w różnych sytuacjach społecznych potrzeba umiejętności komunikowania się, nawiązywania i utrzymywania relacji z innymi. Najważniejsze więc jest aby umieć się dogadać tak aby inni nas zrozumieli, wiedzieć co wypada a co nie w danej sytuacji. Do tego dochodzą emocje, które przecież wszyscy odczuwają – czyli trzeba wiedzieć jak je okazywać, ale też jak reagować na emocje innych.

Dla kogo TUS?

      Większość ludzi nabywa umiejętności społeczne wpierw w rodzinie, później w przedszkolu i szkole, zazwyczaj poprzez obserwację i naśladowanie, jakby mimochodem bez dogłębnego uczenia się tego. Metodą testowania różnych zachowań i sprawdzania jak zareagują na nie inni.  Są jednak osoby, którym nabywanie umiejętności społecznych nie przychodzi tak łatwo, np. dzieci z zaburzeniami zachowania i emocji, dzieci lękowe, nieśmiałe i wycofane,  z zespołem Aspergera czy autyzmem. Im właśnie pomaga TUS – pomaga przyswoić zasady, poznać sposoby radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych.

Kilka słów o zajęciach…

      Trening Umiejętności Społecznych to regularne, cykliczne spotkania, w tej samej grupie uczestników. Ważna jest systematyczność zajęć i niezmienność grupy, by każdy uczestnik poczuł się  bezpiecznie. W naszej Poradni zajęcia odbywają się raz na dwa tygodnie trwają ok 60 min.
Pierwszych kilka spotkań to czas na wzajemne poznanie siebie, poprzez rozmowę, wymianę informacji na temat zainteresowań, w szczególności jednak gry i zabawy. Na zajęciach dzieci mają możliwość opowiedzenia o różnych sytuacjach dnia codziennego, które wywołały rożne emocje, przyjemne typu radość, zadowolenie, ale i trudne, w tym złość, smutek, strach. Istotne jest zbudowanie atmosfery zaufania, w której dziecko chętnie podzieli się swoimi odczuciami, ale też myślami, które pojawiają się w jego głowie, czy zada nurtujące go pytanie. W głównej części zajęć trenujemy konkretne umiejętności, wykonujemy zadania indywidualne i grupowe, poznajemy strategie radzenia sobie w różnych sytuacjach trudnych i trenujemy je w scenkach, dramie czy np. wykorzystując technikę teatru cieni. Ważne jest uczenie się szacunku do drugiej osoby, tolerancji i zrozumienia potrzeb drugiej osoby.

Źródło/dodatkowe informacje:

https://www.juniorowo.pl/tus-czyli-trening-umiejetnosci-spolecznych-co-to-takiego-i-komu-pomaga/
http://studiopsychologiczne.com/czym-jest-trening-umiejetnosci-spolecznych-tus-2/
http://autyzm.org.pl/strefa-rodzica/trening-umiejetnosci-spolecznych-tus/
Linda A. Reedy (2020) Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka.

Opracowała
mgr Patrycja Szczotka-Błasiak
psycholog