Rodzaje orzeczeń

Zespół Orzekający wydaje następujące typy dokumentów:

1. Orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego.
2. Orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły.
3. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży z uwagi na niepełnosprawność:

a) niesłyszące
b) słabosłyszące
c) niewidzące
d) słabowidzące
e) niepełnosprawne ruchowo, w tym z afazją
f) niepełnosprawne intelektualnie w stopniu lekkim
g) niepełnosprawne intelektualnie w stopniu umiarkowanym
h) niepełnosprawne intelektualnie w stopniu znacznym
i) z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera
j) z niepełnosprawnością sprzężoną
Orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie w stopniu głębokim.

5. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dla uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
6. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dla uczniów niedostosowanych społecznie.
7. Opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

 Realizacja orzeczenia

1. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego jest dokumentem edukacyjnym, który powinien trafić do przedszkola lub szkoły, wybranej przez rodzica/prawnego opiekuna/pełnoletniego ucznia.
2. Przekazanie orzeczenia placówce, niezależnie czy jest ona integracyjna, specjalna lub ogólnodostępna, skutkuje obowiązkiem wykonania przez nauczycieli i specjalistów wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka oraz przygotowaniem dla niego indywidualnego programu edukacyjno – terapeutycznego. Na tej podstawie realizowane będą zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenie specjalnego.
3. Indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny zapewnia dostosowanie programu nauczania lub programu wychowania przedszkolnego do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka, szczególnie w obszarze stosowanych metod i form pracy w klasie/grupie.
4. Ponadto dziecko/uczeń objęty kształceniem specjalnym otrzymuje dodatkowo zajęcia rewalidacyjne w wymiarze 2 godzin tygodniowo (około 1 godziny tygodniowo dla dziecka w wieku przedszkolnym), a także w miarę potrzeb inne zajęcia specjalistyczne,
o których mowa w przepisach w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
5. Na podstawie orzeczenia możliwe jest dostosowanie warunków i formy egzaminów zewnętrznych - w tym egzaminu ósmoklasisty, maturalnego i zawodowego – zgodnie z aktualnym Komunikatem Dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
6. Dyrektor szkoły lub przedszkola umożliwia rodzicom i pełnoletnim uczniom uczestniczenie w spotkaniach zespołu powołanego do opracowania indywidualnego programu edukacyjno – terapeutycznego, dzięki czemu mogą mieć wpływ na jego modyfikację – informuje rodziców pisemnie o terminie spotkania.
7. Pracownicy Poradni mogą brać udział w spotkaniu Zespołu o dokonanie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka
i opracowaniu indywidualnego programu edukacyjno – terapeutycznego (na pisemny wniosek dyrektora przedszkola/szkoły/placówki lub rodzica).
8. Kopie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka oraz indywidualnego programu edukacyjno – terapeutycznego, sporządzane minimum dwa razy w roku szkolnym, przekazywane są rodzicom/opiekunom prawnym/pełnoletniemu uczniowi.