Terapia logopedyczna

Opieką logopedyczną w naszej Poradni obejmowane są dzieci i młodzież z zaburzeniami mowy od urodzenia do ukończenia szkoły ponadpodstawowej.
Obejmuje ona:

- konsultacje logopedyczne,
- kompleksową diagnozę i terapię zaburzeń mowy, w tym wad wymowy,
- terapię zaburzeń komunikacji językowej u dzieci z: Zespołem Aspergera, Zespołem Downa, niedosłuchem i wadami słuchu, alalią, afazją,
  dysleksją, dzieci dwujęzycznych i z problemami w nauce szkolnej,
- terapię manualną i neurorehabilitację,
- programowanie języka,
- wprowadzanie elementów alternatywnej i wspomagającej komunikacji (AAC),
- stymulację wszystkich funkcji poznawczych (wzroku, słuchu, małej i dużej motoryki, pamięci),
- wczesną interwencję logopedyczną,
- zajęcia wczesnej nauki czytania już od trzeciego roku życia (Metodą Symultaniczno – Sekwencyjną),
- terapię neurologopedyczną dla dzieci z obciążonym wywiadem neurologicznym,
- przesiewowe badanie słuchu (Platformą do Badania Zmysłów),
- konsultacje i porady logopedyczne dla rodziców,
- przesiewowe badania logopedyczne w przedszkolach,
- praktyki studenckie.

Terapia logopedyczna to zamierzone oddziaływania ukierunkowane na usunięcie wszelkich zakłóceń procesu porozumiewania się.
Terapia obejmuje regularne, indywidualne spotkania, które mają stałą częstotliwość (najczęściej raz na tydzień) i prowadzone są przez tego samego logopedę.
Czas trwania terapii zależy od złożoności problemu dziecka.

Terapia logopedyczna obejmuje:

- ćwiczenia stymulujące rozwój mowy,
- ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne w celu przygotowania ich do prawidłowej wymowy głosek,
- ćwiczenia kształtowania oddechu optymalnego dla mowy, wyrabiania oddechu przeponowego, wydłużanie fazy wydechowej,
   ćwiczenia ekonomii oddechu, umiejętności synchronizowania pauz oddechowych z całością treści wypowiedzi,
- ćwiczenia głosowe, kształtowanie właściwej tonacji, rozciąganie głosek, modulowanie siły głosu i brzmienia głosek
   w sylabach, wyrazach i zdaniach,
- ćwiczenia słuchowe – odbiór bodźców akustycznych, rozpoznawanie dźwięków, ćwiczenia poczucia rytmu i intonacji itp.,
- ćwiczenia wizualizacji, kontroli wzrokowo – dotykowej, objaśniające ułożenie narządów artykulacyjnych według
  określonego schematu, uwrażliwianie miejsc artykulacji,
- wywoływanie głosek w izolacji, utrwalanie ich poprawnej realizacji w logotomach, wyrazach, zdaniach, z nasileniem głoski trenowanej,
- automatyzację prawidłowej wymowy głosek w mowie spontanicznej dziecka,
- stymulowanie słuchu fonemowego, czyli różnicowania poszczególnych elementów wymowy,
  dokonywania syntezy i rozwijane analizy głosek, sylab,
- rozwijanie kinestezji artykulacyjnej,
- doskonalenie kompetencji językowych,
- ćwiczenia dykcji i emisji głosu,
- ćwiczenia leksykalne i rozwijające mowę.

Ćwiczenia te zawarte są w indywidualnym programie terapeutycznym opracowanym przez logopedę dla każdego dziecka.
W zależności od problemu nacisk położony jest na konkretny rodzaj ćwiczeń.
Program terapii logopedycznej jest dostosowany do potrzeb i możliwości psychofizycznych dziecka.
W zajęciach z dzieckiem najczęściej bierze udział rodzic lub opiekun.
Otrzymuje on dokładne wskazówki jak wspierać dziecko, a także materiały do pracy z nim w domu.
Dziecko prowadzi swój zeszyt ćwiczeń, co ułatwia pracę.
Nauka odbywa się w przyjaznej atmosferze poprzez zabawę z wykorzystaniem różnorodnych,
ciekawych dla dzieci pomocy dydaktycznych i terapeutycznych.

Opracowała:
mgr Paulina Skrok
pedagog, logopeda