OD WIELU LAT NASZA PORADNIA ZAPEWNIA PROFESJONALNĄ POMOC KAŻDEMU KTO POTRZEBUJE WIEDZY W ZAKRESIE PORADNICTWA, DORADZTWA ZAWODOWEGO. JEDNYM Z STATUTOWYCH ZADAŃ NASZEJ PLACÓWKI JEST POMOC UCZNIOM W WYBORZE KIERUNKU KSZTAŁCENIA I ZAWODU ORAZ PLANOWANIE KARIERY EDUKACYJNO-ZAWODOWEJ.
POMOC I PORADNICTWO ZAWODOWE PROWADZI DORADCA ZAWODOWY.
Doradca zawodowy – mówiąc ogólnie, pomaga uczniom i osobom nieuczącym się w wyborze zawodu, szkoły, profilu klasy, kierunku studiów. W tym celu wykonuje diagnozę preferencji, zainteresowań, predyspozycji i na tej podstawie proponuje uczniowi różne możliwości kształcenia, biorąc pod uwagę również inne zmienne, takie jak: możliwości psychofizyczne, stan zdrowia, dotychczasowe osiągnięcia szkolne. Doradca zawodowy udziela informacji o szkołach, zawodach, możliwościach dalszej edukacji. Razem z uczniem planuje indywidualną dla niego „ścieżkę szkolno-zawodową”. Doradca współpracuje również z rodzinami uczniów, udzielając im wsparcia w trakcie podejmowania decyzji zawodowych swoich pociech. Doradca pracuje z młodzieżą indywidualnie oraz grupowo.
DORADZTWO ZAWODOWE:
-
Jednym z zadań statutowych Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej jest doradztwo zawodowe. Celem podejmowanych w tym zakresie działań jest udzielanie uczniom pomocy w dokonywaniu wyboru kierunku kształcenia, zawodu i planowaniu kariery zawodowej.
-
Poradnia realizuje działania informacyjne, związane z poradnictwem zawodowym dla szkół i placówek będących na terenie działania Poradni.
-
Odbiorcami usług Poradni są uczniowie, rodzice, nauczyciele i pedagodzy szkolni.
-
Pracownicy Poradni realizują zadania poradnictwa zawodowego w Poradni oraz na terenie placówek, będących pod opieką Poradni.
ZAKRESIE REALIZOWANYCH ZADAŃ PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W MILÓWCE DORADCA ZAWODOWY PRZEPROWADZA:
W Poradni:
-
konsultacje indywidualne dla uczniów i rodziców,
-
diagnozę zainteresowań i predyspozycji uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych oraz umożliwienie zdobycia informacji o zawodach, możliwościach kształcenia, rynku pracy – i na tej podstawie podjęcie decyzji o wyborze zawodu i dalszym kształceniu,
-
konsultacje dla uczniów - udostępnianie informacji zawodowej i edukacyjnej, wskazywanie możliwości wyboru, udzielanie porad,
-
konsultacje indywidualne dla nauczycieli, pedagogów szkolnych i doradców zawodowych zatrudnionych w szkole,
-
szczególną opieką objęci są uczniowie z problemami zdrowotnymi – mogą oni skorzystać z konsultacji, diagnozy pod kątem wyboru zawodu, szkoły i kierunku dalszej nauki odpowiedniego do ich stanu zdrowia,
-
opieką objęci są również uczniowie z problemami w nauce – otrzymują pomoc w podjęciu właściwych decyzji zawodowych i edukacyjnych, informacje o możliwościach kształcenia i zdobycia kwalifikacji zawodowych na miarę ich możliwości.
W szkołach:
-
warsztaty dla uczniów klas VII, VIII szkół podstawowych niezdecydowanych w wyborze kierunku kształcenia i zawodu,
-
konsultacje dla uczniów po zakończeniu zajęć warsztatowych z klasą dotyczące ich decyzji, szkół, kierunków kształcenia, kryteriów naboru, różnych możliwości kształcenia do zdobycia kwalifikacji, które interesują uczniów itd.
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI:
Indywidualne konsultacje z rodzicami w Poradni – głównie na temat zainteresowań, które wykazują ich dzieci, predyspozycji, preferencji zawodowych, podejmowanych decyzji o dalszym kształceniu. Ponadto rodzice chętnie korzystają z informacji o szkołach, kierunkach kształcenia, możliwościach odbycia praktyk, zasadach i kryteriach naboru do szkół, wskazówek jak pomóc dziecku w wyborze zawodu i szkoły, w realizacji jego planów, dowiadują się o konieczności skonsultowania wyboru zawodu z lekarzem specjalistą, w tym lekarzem medycyny pracy.
W naszej Poradni doradca zawodowy korzysta z następujących testów:
-
Wielowymiarowy kwestionariusz preferencji – kwestionariusz pozwalający na diagnozę preferencji w zakresie zainteresowań typami czynności oraz warunków pracy. Umożliwia wygenerowanie listy preferowanych i odradzanych zawodów.
-
Wstępna orientacja zawodowa - to komputerowy program pozwalający na szybką, a zarazem wieloaspektową ocenę preferencji ucznia, związanych z wyborem zawodu. Przy ocenie tej uwzględniane są zainteresowania, kompetencje społeczne i cechy temperamentu.
-
Młodzieżowy kwestionariusz zainteresowań zawodowych – to kwestionariusz mierzący zainteresowania zawodowe młodzieży rozumiane jako konstrukt sześciowymiarowy, na który składają się zainteresowania przedmiotowe, innowacyjne, artystyczne, społeczne, kierownicze i metodyczne.
-
Profil zainteresowań zawodowych – umożliwia ocenę zainteresowań zawodowych ucznia na dwóch poziomach szczegółowości. Pierwszy poziom oceny ogranicza się do wyróżnienia głównych grup zainteresowań ucznia spośród pięciu podstawowych: człowiek-człowiek; człowiek-technika; człowiek-przyroda; człowiek-dane i człowiek-obraz artystyczny. Drugi zaś poziom służy do pogłębionej oceny zainteresowań w obrębie danej grupy.
-
Profil zainteresowań zawodowych dla uczniów o obniżonych możliwościach intelektualnych – przeznaczony jest dla uczniów z inteligencją niższą niż przeciętna, pogranicza niepełnosprawności intelektualnej oraz lub niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim. Narzędzie diagnozuje poziom nasilenia zainteresowań w obrębie następujących obszarów zawodowych: człowiek-człowiek, człowiek-przyroda, człowiek-technika, człowiek-estetyka. Test umożliwia diagnozę w oparciu o materiał słowny oraz graficzny.
Opracowała:
mgr Monika Kasperek
pedagog, doradca zawodowy