Diagnoza logopedyczna

Prowadzimy diagnozę i terapię w zakresie:

- wczesnej interwencji logopedycznej – dzieci od 0 – 3 roku życia,
- zaburzeń mowy o podłożu neurologicznym: afazja, dysfazja, oligofazja, dysartria,
- specyficznych zaburzeń rozwoju językowego SLI,
- nabywania kompetencji komunikacyjnych przez dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwoju,
- zniekształceń artykulacyjnych: dyslalia,
- zaburzeń ekspresji mowy o podłożu emocjonalnym: niepłynność mowy, mutyzm,
- wad słuchu i towarzyszących trudności w komunikacji werbalnej,
- centralnego przetwarzania słuchowego CAPD,
- nabywania alternatywnych i wspomagających metod komunikacji,
- zaburzeń głosu,
- emisji głosu i dykcji,
- czytania i pisania.

Udzielamy porad rodzicom naszych klientów, a także konsultacji dla nauczycieli, logopedów.

Prowadzimy przesiewowe badania logopedyczne na terenie przedszkoli/szkół.

Zasady kierowania:
- Dziecko zgłaszane jest na wniosek rodziców/opiekunów prawnych. Istotna jest zgoda rodziców na przeprowadzenie badań i objęcie terapią.
- Rodzice/opiekunowie prawni ustalają telefonicznie lub osobiście termin spotkania z logopedą.

Wizyta w Poradni.

Przed wizytą warto opowiedzieć dziecku, kim jest logopeda i czym się zajmuje. Gabinet logopedyczny jest dostosowany do potrzeb dzieci.
Obecność rodzica w gabinecie i utrzymywanie atmosfery zabawy daje dziecku poczucie bezpieczeństwa i sprawia, że chętniej nawiązuje ono relację z diagnostą.

Diagnoza logopedyczna zaczyna się od przeprowadzenia dokładnego wywiadu z rodzicem/opiekunem prawnym dziecka.
Im dziecko jest młodsze, tym większą rolę w postawieniu trafnej diagnozy odgrywa wywiad.
Do tej rozmowy warto się przygotować i przypomnieć sobie najważniejsze fakty z życia dziecka,
poczynając od przebiegu ciąży i porodu, poprzez ocenę dziecka po porodzie i osiąganie kamieni milowych w rozwoju mowy.

Logopeda może także zapytać o częstotliwość występowania różnego rodzaju infekcji (szczególnie ważne jest tutaj poinformowanie o przebytej anginie,
czy zapaleniu ucha), sposoby karmienia dziecka i występowanie zaburzeń mowy w najbliższej rodzinie.

Podczas wizyty diagnostycznej ocenia się także budowę i sprawność narządu mowy.
Język, podniebienie, wędzidełko, zgryz, wargi – wszystko to ma swój udział w prawidłowym wymawianiu głosek, dlatego tak ważna jest ocena sprawności aparatu artykulacyjnego. Kolejnym krokiem jest sprawdzenie artykulacji, czyli tego, które głoski dziecko wymawia poprawnie,
a z którymi ma problem.
Najczęściej logopeda używa do tego kolorowych pomocy, obrazków oraz atrakcyjnych zabawek zachęcających do współpracy.
Logopeda sprawdzi także słuch fonemowy dziecka (czyli taki, który pozwala nam prawidłowo rozróżniać dźwięki i przekładać mowę na znaczenie słów).
W trakcie badania diagnosta obserwuje także swobodne, samodzielne wypowiadanie się dziecka, co świadczy o rozwoju i pojemności jego słownika.

Czas trwania badania logopedycznego jest zróżnicowany, zależny od rodzaju zaburzenia, od możliwości oraz kondycji psychofizycznej dziecka.
Wizyta diagnostyczna kończy się przedstawieniem rodzicom wniosków z przeprowadzonego badania.
Logopeda informuje o mocnych stronach dziecka oraz potencjalnych zagrożeniach rozwoju mowy i proponuje, w zależności od potrzeb, terapię.
Jeśli istnieje taka potrzeba, logopeda zaleca badanie psychologiczne/pedagogiczne i/lub lekarskie (neurologiczne, foniatryczne, ortodontyczne, laryngologiczne).

Przeprowadzana w naszej Poradni diagnoza logopedyczna jest wykonywana z wykorzystaniem następujących narzędzi:

- „Sprawdź jak mówię. Karta badania logopedycznego z materiałami pomocniczymi”– E. Stecko.
- „Logopedyczny test dla dzieci i młodzieży” – I. Michalak-Widera.
- „Test do badania słuchy fonemowego. Test standaryzowany. Kata badania” – J. Gruba.
- „Skala dyzartrii. Wersja dla dzieci” – U. Mirecka, K. Gustaw.
- „AFA – SKALA. Jak badać mowę dziecka afatycznego” – A. Paluch, E. Drewniak – Wołosz, L. Mikosza.
- „Sprawdź, czy jest gotowe do jedzenia. Karty obserwacji” – M. Machoś, M. Czajkowska.
- „Karmienie piersią, karmienie butelką. Karty obserwacji” – M. Machoś, M. Czajkowska.
- „Karty diagnozy. 10 etapów rozwoju dziecka od 4. do 36. miesiąca życia” – J. Cieszyńska, M. Korendo.
- „Próby do badania kompetencji językowej dzieci 6 – 8 letnich z uszkodzeniami słuchu” – M. Krawiec, Polski Związek Głuchych.
- „Test Rozwoju Językowego TRJ” – M. Smoczyńska, E. Haman, E. Czaplewska, A. Maryniak, G. Krajewski, N. Banasik, M. Kochańska, M. Łuniewska.
- „KOLD – Karty Oceny Logopedycznej Dziecka” – J. Gruba.
„Test do badań przesiewowych mowy dla dzieci w wieku przedszkolnym” – I. Michalak – Widera, K. Węsierska.

Opracowała:
mgr Paulina Skrok
pedagog,logopeda